Polska wersja English version

Tomy archiwalne

Teresa Grzybkowska,  Nieznany Hermes polski  (Dedykowany  Juliuszowi Chrościckiemu)

Teresa Grzybkowska, Nieznany Hermes polski (Dedykowany Juliuszowi Chrościckiemu)

Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako,  Warszawa – Toruń 2023

ISBN 978-83-66758-24-7 (s. 36)

KAŻDĄ ISKRĄ ROZPALENI…  ŻYDOWSCY ARTYŚCI W KRĘGU NOWEJ SZTUKI

KAŻDĄ ISKRĄ ROZPALENI… ŻYDOWSCY ARTYŚCI W KRĘGU NOWEJ SZTUKI

Redakcja naukowa: Irmina Gadowska, Krystyna Radziszewska, Agnieszka Świętosławska

UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Instytut Filologii Germańskiej, Zakład Niemcoznawstwa & Instytut Historii Sztuki, MUZEUM MIASTA ŁODZI

POLSKI INSTYTUT STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2022; ISBN 978-83-8220-835-1; e-ISBN 978-83-8220-836-8 (320 ss.)    Seria: JUDAICA ŁÓDZKIE

 

 

KATARZYNA SZRODT, Polscy artyści plastycy w Kanadzie 1939–1989

KATARZYNA SZRODT, Polscy artyści plastycy w Kanadzie 1939–1989

Wydawnictwo DIG, Warszawa 2020 ISBN 978-83-286-0110-9 (198 s.)

WERONIKA LISZEWSKA (opr.), Ochrona konserwatorska średniowiecznych dokumentów z Archiwum Pojoannickiego w Kłodzku. Katalog wystawy

WERONIKA LISZEWSKA (opr.), Ochrona konserwatorska średniowiecznych dokumentów z Archiwum Pojoannickiego w Kłodzku. Katalog wystawy

Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Warszawa 2020; ISBN 978-83-956228-1-6 (s. 48)

Japonisme in the Austro-Hungarian Monarchy, ed. by MIRJAM DÉNES, GYÖRGYI FAJCSÁK, PIOTR SPŁAWSKI [PISnSŚ], TOSHIO WATANABE

Japonisme in the Austro-Hungarian Monarchy, ed. by MIRJAM DÉNES, GYÖRGYI FAJCSÁK, PIOTR SPŁAWSKI [PISnSŚ], TOSHIO WATANABE

Contents: Foreword: A Common Heritage; TOSHIO WATANABE, Introduction; A NEW ACQUAINTANCE: MIRJAM DÉNES, An Austro-Hungarian Expedition to Japan; MÁRIA LLDIKÓ FARKAS, Imperial Identity and National Identities as Impacted by Japonisme in the Austro-Hungarian Monarchy; GYÖRGYI FAJCSÁK, "Austria Exponens Invitat orbis Universum": The East Asia and Oriental Art at the Vienna Weltausstellung 1873; AGNIESZKA KLUCZEWSKA-WÓJCIK, Go East: Orientalism and Japonisme in the Austro-Hungarian Monarchy; TRAVELLING ARTWORKS: PIOTR SPŁAWSKI, The Impact of Japanese art. Collections on the Education of Art and Design in the Austro-Hungarian Monarchy; STEFANO TURINA, Silkworm Eggs and the Cup of Tea: Alternative Routes for the Japanese Objects in the Austro-Hungarian Monarchy; SÁNDOR KISS, Japonisme Exported from Japan; ARTS AND ARTISTS: PETER PANTZER, Artists from the Austro-Hungarian Monarchy in Japan, 1869-1918; KATA BODOR, The Mixture of Eastern and Western Styles of Printmaking in the Austro-Hungarian Monarchy, as seen through a Characteristic Example; ESZTER FÔLDI, Japanese-style Colour Woodcuts in the Austro-Hungarian Monarchy, 1902-1914; FILIP SUCHOMEL, Japonisme Born in Fire: Japanese Impact on Central European Glass and Ceramics; MIRJAM DÉNES: The Phenomenon and Theme of Japan on the Theatrical Stages of the Austro-Hungarian Monarchy, in Three Acts; CATALYSTS OF JAPONISME: STEFANO TURINA, Japanese Stereotypes: The Image of Japan in Illustrated Press from the Austro-Hungarian Monarchy and Beyond (1859-1899); PIOTR SPTAWSKI, Hilarity at the Coffeehouse: Café Culture, Humour and Japan; RADU LECA, Women as Active Agents of Japonisme in the Dual Monarchy; AGNIESZKA KLUCZEWSKA-WÓJCIK: "Yellow Peril, Bright Future": Visual Arts and the Changing Perception of Japan in West and East Europe.

APPENDIX: The Treaty of Friendship, Commerce and Navigation between Japan and the Austro-Hungarian Monarchy, 1869 Transcribed from the handwritten archive document and annotated by Mirjam Dénes; A chronological list of Japanese art-related exhibitions in the Austro-Hungarian Monarchy Compiled by Kata Bodor. List of Illustrations. Bibliography.

Ferenc Hopp Museum of Asiatic Art, Budapeszt 2020 (s. 328) ISBN 978-615-5987-34-2

BEATA KLOCEK DI BIASIO, Mitoraj. Dialog sztuki z historią. Słowo wstępne BOHDAN MICHALSKI. Okładka Rafał Ołbiński

BEATA KLOCEK DI BIASIO, Mitoraj. Dialog sztuki z historią. Słowo wstępne BOHDAN MICHALSKI. Okładka Rafał Ołbiński

Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Fundacja Na Rzecz Dialogu, Warszawa  2020    ISBN 978-83-949807-8-8 (192 s.)

BEATA KLOCEK DI BIASIO, Mitoraj. A dialog between art and history. Foreword by Sir George Jacobescu. Translated into English by Marcin Turski. Cover design Rafał Ołbiński

BEATA KLOCEK DI BIASIO, Mitoraj. A dialog between art and history. Foreword by Sir George Jacobescu. Translated into English by Marcin Turski. Cover design Rafał Ołbiński

Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, Warsaw-London  2019 ISBN 978-83-949807-7-1 (194 pp.)

JOANNA ZAREMBA-PENK, Ikonografia mangi. Wpływ tradycji rodzimej i zachodnich twórców na wybranych japońskich artystów mangowych

JOANNA ZAREMBA-PENK, Ikonografia mangi. Wpływ tradycji rodzimej i zachodnich twórców na wybranych japońskich artystów mangowych

Wydawnictwo Kirin, Bydgoszcz 2019; ISBN 978-83-629458-9-4 (300 s.)

Medieval and early Modern Art in Central Europe, WALDEMAR J. DELUGA & DANIELA RYWIKOWA (eds.)

Medieval and early Modern Art in Central Europe, WALDEMAR J. DELUGA & DANIELA RYWIKOWA (eds.)

Contents: Waldemar Deluga, Daniela Rywikova, Introduction. Medieval Art in Central Europe in Outlines; Pavol Černý, Un manuscrit enluminé du XIIIe siècle à Olomouc; Hana Runčíková, The Passional of Abbess Cunigund: Old Theme, New Approaches; Jennifer Vlček Schurr, Contemplare in plagam … “Gaze into the wound” – New Discoveries relating to the Passional of Abbess Cunegund; Daniela Rywiková, Art and Devotion in the Female Religious Communities of Late Medieval Český Krumlov; Ema Součková, Fabián Puléř: Between the Gothic and the Renaissance; Petr Čehovský, Different Reasons for the use of Gothic and Renaissance Style in Central European Architectural Sculpture between the years 1490-1550; Jana Grollová, Czech Reformed Homiletics and its Visual Reflection in 15th and 16th Century Central European Church and Chapel Interiors; Waldemar Deluga, The Art of National Minorities in the former Polish-Lithuanian Commonwealth; Nazar Kozak, Architectural Background as a Message: A Case from the Akathistos Cycle in the Lavriv monastery; Svitlana OlianinaFamily Coats of Arms on the Iconostasis: Iconic and Conventional Signs; Teresa Pac, Constructing the Catholic Middle Ages in the Process of the Production of Catholic National Identity in Contemporary Poland.

Ostrava University & Polish Institute of World Art Studies, Ostrava 2019; ISBN 978-80-7599-109-6 (270 pp.)

WALDEMAR DELUGA, Ukrainian Painting Between the Byzantine and Latin Traditions

WALDEMAR DELUGA, Ukrainian Painting Between the Byzantine and Latin Traditions

Ostrava University & Polish Institute of World Art Studies, Ostrava - Warsaw 2019; ISBN 978-83-949807-9-5 (214 pp.)

La Espiritualidad en América Latina, ADRIANA SARA JASTRZĘBSKA & KATARZYNA SZOBLIK (eds.)

La Espiritualidad en América Latina, ADRIANA SARA JASTRZĘBSKA & KATARZYNA SZOBLIK (eds.)

Contents: Introducción; Teresa Jaromin, El mito de origen de los incas en las crónicas y su relación con el trabajo; Katarzyna Szoblik, Figuras de memoria en las narraciones nahuas sobre el pasado: el topos de la agencia femenina en la escena política del Centro de México; Ewa Kubiak, Alegoría de la Ley Antigua y de la Ley Nueva – la lectura iconográfica de un cuadro del Museo de San Francisco en La Paz; David Terrazas-Tello, El mito de origen mixteco y la complejidad: Cultura Espiritual en El pensamiento simbólico-mitológico-mágico; Edyta Andzel-O’shanahan, El mito, el rito y la ficción - Regina – 2 de octubre no se olvida de Antonio Velasco Piña y la función mitopoética de la narrativa moderna;  Izabela Laskowska, Sigla y Macondo: pueblos hermanos Los mundos mágicorrealistas de Gabriel García Márquez y Jerzy Pilch;  Maja Zawierzeniec, Algunas observaciones sobre la narcoespiritualidad mexicana en el siglo XXI en su contexto sociopolítico;  Carlos Dimeo Álvarez, Performance DADA su historia y búsqueda;  Marcin Sarna, Ritos de violencia en Roberto Bolaño.

La Campana Sumergida Editorial & Polish Institute of World Arts Studies, Bielsko-Biała 2019 ISBN

978-83-949807-1-9 ISBN 978-83-945211-6-5 (152 pp.)

Jung-Idisz [Jung Idysz] / Yung-Yidish 1919 – reprint 3 almanachów grupy (w wersji oryginalnej - jidisz, polskiej i angielskiej) pod red. IRMINY GADOWSKIEJ, ADAMA KLIMCZAKA I TERESY ŚMIECHOWSKIEJ

Jung-Idisz [Jung Idysz] / Yung-Yidish 1919 – reprint 3 almanachów grupy (w wersji oryginalnej - jidisz, polskiej i angielskiej) pod red. IRMINY GADOWSKIEJ, ADAMA KLIMCZAKA I TERESY ŚMIECHOWSKIEJ

Spis treści / Contents: Teresa Śmiechowska, Adam Klimczak, Wprowadzenie / Introduction; Jerzy Malinowski, Tradycje Jung Idysz / The Tradition of Yung Yidish; Irmina Gradowska, Eleonora Jedlińska, „A dźwięki naszych bębnów rozpamiętują nawałnicę istnienia”: Łódzka grupa Jung Idysz – inspiracje i znaczenie / ‘And we drum out the storm of the ineffable’: Inspiration and Significance of the Yung-Yidish Avant-Garde Group from Łódź; Janusz Zagrodzki, Grupa Jung Idysz w poszukiwaniu sztuki uniwersalnej / Yung-Yidish in Search of Universal Art; Krótkie noty biograficzne artystów współpracujących z pismem „Jung Idysz” / Short biographical notes of the artists cooperating with Yung-Yidish magazine.  

Muzeum Miasta Łodzi i Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Łódź 2019 (s. 60); ISBN 978-83-65026-35-4  ISBN 978-83-949807-3-3 (60 s.)

DOROTA GRUBBA-THIEDE, Społeczne konteksty współczesnej rzeźby i sztuki multimedialnej. Studia nad sztuką polską i powszechną

DOROTA GRUBBA-THIEDE, Społeczne konteksty współczesnej rzeźby i sztuki multimedialnej. Studia nad sztuką polską i powszechną

Spis treści: Rozdział I: Idee nowoczesnej sztuki wobec „nagiego życia”. O „obecności” Katarzyny Kobro w horyzoncie współczesnych działań artystycznych na przykładzie wystawy: „MEDYTACJE FIBONACCIEGO + sztruksowy zając | wobec Katarzyny Kobro (1898-1951)”; Rozdział II: „Linie papilarne rzeźby”. Czasoprzestrzeń w interpretacjach artystów rozpraszających doświadczenia traumy; Rozdział III: „Każda wspólnota jest wymyślona”. Od psychogeografii przez Konstrukcję w procesie do Szarej strefy; Rozdział IV: Ecovention, efemeryczność. Bliskość, jako sztuka zaangażowana – nowe praktyki kontrkultury.

Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Warszawa 2019 (s. 402 i XXXIX tablic fotografii); ISBN 978-83-949807-2-6

From Ausgleich to the Holocaust. Ukrainian and Jewish Artists of Lemberg / Lwów / Lviv, SERGEY R. KRAVTSOV, ILIA RODOV AND MAŁGORZATA STOLARSKA-FRONIA (eds.)

From Ausgleich to the Holocaust. Ukrainian and Jewish Artists of Lemberg / Lwów / Lviv, SERGEY R. KRAVTSOV, ILIA RODOV AND MAŁGORZATA STOLARSKA-FRONIA (eds.)

Contents: Sergey R. Kravtsov And Ilia Rodow, Introduction; CHAPTER I: NATIVE VERSUS ALIEN: Magdalena Kunińska,  On the Borderline: Marian Sokołowski’s Attitude towards Byzantine and Ruthenian Art; CHAPTER 2: HUMAN DIMENSIONS OF NATION’S ART: Małgorzata Stolarska-Fronia, Ephraim Moses Lilien and his Lviv Connections; Jerzy Malinowski, The Art of Wilhelm Wachtel: Style and Iconography; Monika Czekanowska-Gutman: Image, Sources and Interpretation: Wilhelm Wachtel’s Illustrations to Jerzy Żuławski’s Translation of the Son of Songs; Katarzyna Kulpińska, Graphics by Leopold Lewicki in Cracow and Lviv Milieus; Sergey R. Kravtsov, Józef Awin on Jewish Visual Culture; Żanna Komar, Sanatorioum on Vorochta: Józef Awin’s Magic Mountain: Sylwia Yoma Tarquine: Józef Awin’s Legacy; CHAPTER 3: SHAPING IDENTITIES, SHARING ARt: Weronika Drohobycka-Grzesiak: Architects Zygmunt Sperber and Ryszard Hermelin: Lviv and Truskavets Projects; Małgorzata Geron: Formistic Lviv; Yurii Biryulov: Jewish Sculptors in Lviv, 1919-1841; Olena Yakumova: Figurative Sculpture in the Lviv City Architecture of the Early Twentieth Century Century; CHAPTER 4: STAGING ART, HISTORY AND COMMUNITY: Iryna Horban, Museums of Ukrainian and Jewish Communities of Lviv: History and Destiny of the Collections; Vita Susak: National Art Gallery of Lviv: Art Museum as a Theater of History; CHAPTER 5: ART FOR LIFE:  Halyna Hlembotska, Art in the Face of Death: Jewish Artists and Architects in Janowska Concentration Camp; CHAPTER 6: METROPOLIS AND DIASPORAS: NADIA Watson, Maintaining, Ukrainian Identity in Australia: Folk Crafts by Osyp Petrivskyj; Eugeny Kotlar, East European Synagogue Wall Paintings in the Immigrants Synagogues of New York; CHAPTER 7: CONSTRUCTING THE HERITAGE: Ronald Grun: Klezmer Music in Transition from Eastern European to Western Millieus. 

Materiały konferencji “The Ukrainian and Jewish Artistic and Architectural Milieus of Lwów / Lemberg / Lviv: From Ausgleich to the Holocaust” w Centrum Historii Miejskiej Środkowo-Wschodniej Europy we Lwowie z udziałem Instytutu w listopadzie 2012 roku.

Grünberg Verlag, Weimar - Rostock 2019; ISBN 978-3-933713-55-1 (194 pp.)

Technologia – Sztuka – Konserwacja / Technology – Art – Conservation

Tom 2: JACEK TOMASZEWSKI, Oprawa książkowa w Polsce 1450-1600. Studium tegumentologiczno-ikonograficzne / Bookbinding in Poland 1450-1600. Bibliographical-Iconographical Study.

Tom 2: JACEK TOMASZEWSKI, Oprawa książkowa w Polsce 1450-1600. Studium tegumentologiczno-ikonograficzne / Bookbinding in Poland 1450-1600. Bibliographical-Iconographical Study.

Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata Warszawa 2018  ISBN 978-83-949807-0-2  (594 pp., 331 ills.)

Vol. 1: WERONIKA LISZEWSKA, New Methods of Leafcasting in the Conservation of Historic Parchments

Vol. 1: WERONIKA LISZEWSKA, New Methods of Leafcasting in the Conservation of Historic Parchments

Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2017

ISBN 978-83-942344-9-2; ISBN 978-83-65455-68-0  (296 pp., 252 ills) 

 

ANETA PAWŁOWSKA & JULIA SOWIŃSKA-HEIM, Audiodeskrypcja dzieł sztuki – metody, problemy, przykłady / The Audio Description of Works of Art – methods, problems, examples

ANETA PAWŁOWSKA & JULIA SOWIŃSKA-HEIM, Audiodeskrypcja dzieł sztuki – metody, problemy, przykłady / The Audio Description of Works of Art – methods, problems, examples

Afryka i (post)kolonializm, pod red. ANETY PAWŁOWSKIEJ i JULII SOWIŃSKIEJ-HEIM

Spis treści: ANETA PAWŁOWSKA i JULIA SOWIŃSKA-HEIM, Afryka i (post)kolonializm. Wprowadzenie; HISTORIA I KULTURA AFRYKI W ZWIERCIADLE KOLONIALIZMU: ABEDALZARAK AL-NASIR, Modernizacja kulturowa na Zanzibarze w latach 1890-1939; PIOTR ROBAK, Rola i miejsce Afryki w brytyjskim handlu zewnętrznym (i kolonialnym) w XVIII wieku. KOLONIALNA I NEOKOLONIALNA INTERPRETACJA SZTUKI AFRYKI: EWA KUBIAK, Afrobrazylijczycy a sztuka Brazylii okresu kolonialnego; AGNIESZKA KUCZYŃSKA, Afryka surrealistów. Problem (nie)obecności afrykańskich obiektów w kolekcji André Bretona; JUSTYNA TOMCZAK, Sztuka afrykańska jako składnik przestrzeni publicznej a twórczość awangardowa – dadaizm; GRAŻYNA BOBILEWICZ, Obraz Afryki w malarstwie rosyjskim XX i początku XXI wieku; AGNIESZKA KLUCZEWSKA-WÓJCIK, „Wiem skąd pochodzę. Współczesna sztuka afrykańska – tradycja i tożsamość. NOWOCZESNA ARCHITEKTURA AFRYKI: BŁAŻEJ CIARKOWSKI, Siła budująca i niszcząca zarazem – nowoczesna architektura postkolonialnej Afryce; JULIA SOWIŃSKA-HEIM, Współczesna architektura kontynentu afrykańskiego w kontekście budowania kulturowej tożsamości; ANNA RYNKOWSKA-SACHSE, Współczesne centra turystyczne (visitors’ centre)  w krajobrazie naturalnym Namibi na przykładzie realizacji Nina Maritz Architects. (Materiały konferencji Katedry Historii Sztuki UŁ i PISnSŚ w Łodzi w dniach 19-21. 11 2015.)

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016  ISBN 978-83-8088-260-7

e-ISBN 978-83-8088-261-4 (230 s.)

ANETA PAWŁOWSKA & JULIA NIEWIAROWSKA-KULESZA, Japonizm w sztuce modernizmu. Obrazy przepływającego świata / Japonism in the Art of Modernism. Pictures of the Floating World

ANETA PAWŁOWSKA & JULIA NIEWIAROWSKA-KULESZA, Japonizm w sztuce modernizmu. Obrazy przepływającego świata / Japonism in the Art of Modernism. Pictures of the Floating World

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; ISBN 978-83-8088-460-1

波兰 美术 通史 (Bolan meishu tongshi) / The History of Polish Art, pod red. JERZEGO MALINOWSKIEGO, przekład MAO YINHUI, współpraca AGNIESZKA WALULIK, MARCIN JACOBY, MAURYCY GAWARSKI, sekretarz naukowy MAGDALENA FURMANIK-KOWALSKA

波兰 美术 通史 (Bolan meishu tongshi) / The History of Polish Art, pod red. JERZEGO MALINOWSKIEGO, przekład MAO YINHUI, współpraca AGNIESZKA WALULIK, MARCIN JACOBY, MAURYCY GAWARSKI, sekretarz naukowy MAGDALENA FURMANIK-KOWALSKA

Spis treści: JERZY MALINOWSKI, Wstęp i  Historia Polski; ANNA BŁAŻEJEWSKA, Sztuka prehistoryczna; ROBERT KUNKEL & MAREK WALCZAK, Sztuka dynastii Piastów; MAREK WALCZAK & MARCIN FABIAŃSKI, Sztuka dynastii Jagiellonów; WALDEMAR DELUGA, Sztuka mniejszości narodowych; JACEK TYLICKI, Sztuka dynastii Wazów; TADEUSZ BERNATOWICZ, Sztuka królów elekcyjnych; TADEUSZ BERNATOWICZ & JAKUB SITO, Sztuka dynastii Wettinów; KRZYSZTOF STEFAŃSKI & JERZY MALINOWSKI, Sztuka Stanisława Augusta; KRZYSZTOF STEFAŃSKI & JERZY MALINOWSKI, Sztuka XIX wieku; KRZYSZTOF STEFAŃSKI & JERZY MALINOWSKI, Sztuka przełomu XIX i XX wieku; KRZYSZTOF STEFAŃSKI & IWONA LUBA, Sztuka międzywojenna; PIOTR MARCINIAK & ANNA MARKOWSKA, Sztuka po 1945 roku; JOANNA WASILEWSKA, Polsko-chińskie kontakty artystyczne.

Shanghai Jinxiu Wenzhang Publishing / Shanghai Joint Publishing House, Instytut Adama Mickiewicza, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Shanghai 2016; ISBN 978-7-5139-1421-4 (691 s.) 

MAGDALENA TARNOWSKA, Artyści żydowscy w Warszawie 1939–1945 / Jewish artists in Warsaw 1939–1945

MAGDALENA TARNOWSKA, Artyści żydowscy w Warszawie 1939–1945 / Jewish artists in Warsaw 1939–1945

Wydawnictwo DiG / DiG Publishing House, Warszawa 2015; ISBN 978-83-7181-730-4 (304 p.)

oraz: 

Artyści żydowscy w Warszawie 1939–1945. Katalog, Warszawa 2015     

Pobierz katalog

MAGDALENA FURMANIK-KOWALSKA, Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich / Culture trouble: the comtemporary art of Japanese and Chinese women

MAGDALENA FURMANIK-KOWALSKA, Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich / Culture trouble: the comtemporary art of Japanese and Chinese women

Wydawnictwo Kirin, Bydgoszcz 2015; ISBN 978-83-62945-39-9 (282 s.)

Człowieczeństwo bez granic. Wymiary kultury w twórczości Akiry Kurosawy / Humanity without borders. Dimensions of culture in the work of Akira Kurosawa, JOANNA ZAREMBA-PENK, MARCIN LISIECKI (eds.)

Człowieczeństwo bez granic. Wymiary kultury w twórczości Akiry Kurosawy / Humanity without borders. Dimensions of culture in the work of Akira Kurosawa, JOANNA ZAREMBA-PENK, MARCIN LISIECKI (eds.)

Spis treści: Od redaktorów; Filmografia Akiry Kurosawy; ŁUKASZ A. PLESNAR, Samuraje i rewolwerowcy. Analiza porównawcza „Siedmiu samurajów” Akiry Kurosawy i „Siedmiu wspaniałych” Johna Sturgesa; DARIUSZ CZYWILIS, Strategie remiksowania dzieł Akiry Kurosawy we współczesnym komiksie na przykładzie serii „Usagi Yojimbo”; DAVID WEISS, Dekonstrukcja romantycznego obrazu feudalnej przeszłości Japonii: figury trickstera w filmach „jidai geki” Akiry Kurosawy; MARCIN LISIECKI, Śmierć, lojalność, choroba. Egzystencjalne wątki we wczesnych filmach Akiry Kurosawy; DARIUSZ WOJCIECHOWSKI, „Skandal” Akiry Kurosawy: świat wartości w kulturze masowej; IGOR WYSOCKI, Zagadnienie prawdy w filmie „Rashomon” Akiry Kurosawy; MARTA WESOŁOWSKA, Muzyka do filmów Kurosawy. W hołdzie tradycji; ADRIANA WOSIŃSKA, Wizerunek kobiety i role żeńskich postaci w filmach Kurosawy; TOSHIKAZU SEGUCHI, Czy 70 lat po debiucie Akiry Kurosawy pojawi się polski „Sanshirō”? JOANNA ZAREMBA-PENK, Akira Kurosawa poza filmem.  

Wydawnictwo Kirin, Bydgoszcz 2015; ISBN 978-83-62945-32-0 (188 s.)

The Second International Conference of Polish and Chinese Art – China - Poland, Art and Cultural Heritage, Tainan 2014

The Second International Conference of Polish and Chinese Art – China - Poland, Art and Cultural Heritage, Tainan 2014

 

第二屆中華/波蘭美術與文化遺產國際學術研討會

 

 

Spis treści / Contens: KEYNOTE ADDRESS: JERZY MALINOWSKI, Polish-Chinese art relations in 20th century (in English and in Chinese); ART AMONG IN CHINA, POLAND, AND EUROPE: JOANNA WASILEWSKA, Michał Boym and His Illustrations in the “Atlas of China” from the Vatican Library Collection; ALEXANDRA STRUKOVA, Far Eastern influences in Soviet art of 1910s – 1930s; ART EXCHANGE BETWEEN MODERN CHINA AND EUROPE: YI-FANG WU, 俄羅斯十八世紀的「中國風尚」/ Chinoiseries” in Russian art of the 18th century; LUKASZ SADOWSKI, Polish Architects in China in the beginning of 20th Century; CHUN-MEI SUN, 一個展覽的前世今生:巴黎「中國美術」展,1933 [Once upon a time exposure : ‘Peintures Chinoises’ in Paris, 1933]; ART, FOLKLORE, AND INVISIBLE CULTURE TREASURE: CHENG-WEI LIN, 異國民俗文化在台灣的傳承與發展: 以日治時期的奉納民俗及奉納物為例 [Development of the foreign country folk culture in Taiwan: A dedication folk and an offering in the Taiwan under Japanese rule as an example]; JENG-HORNG CHEN, The Spread of Leeboard in Baltic Sea as seen from Painting and Model Collections [由繪畫及模型蒐藏品中所見披水板於波羅的海之散播];TIANSHU ZHU, 面具與神像 廣東雷州地區新年的傩舞與游神儀式 [Nuo Dance and Deity Procession:the two systems of the New Year celebration in Leizhou]; KEYNOTE ADDRESS: CHUAN-HSING HO, Four Emperors in Imperial China who Influenced the Development of Chinese Calligraphy (in English and in Chinese); COLLECTION AND RESEARCH: BOGNA LAKOMSKA, Su Shi (1037-1101) as an amateur of art collecting [蘇軾:藝術收藏的愛好者]; SU-HSING LIN, 從國立歷史博物館的收藏看十王圖之昔與今 [Ten Kings of Hell in the Past and Present- A Case study of collection from National Museum of History]; KATARZYNA ZAPOLSKA, Collections of Chinese Textile in the National Museum in Warsaw; CULTURAL HERITAGE AND ANTIQUES CONSERVATION: SUN-HSIN HUNG, 清高宗時期宮廷裝裱的運作機制與其風格 [The mechanism and manipulation of Chinese mounting and its style in The Emperor Qianlong’s Reign]; WERONIKA LISZEWSKA, Care and conservation of Chinese hanging scrolls in Polish collections; MEI-WEN HSU, 從裱褙行為談古籍修復的作為與不作為 [To be or not to be: a discussion about the the repair of ancient books in the angle of mountings act]; EDUCATION AND HERITAGE OF CULTURAL INSTITUTES:  KE-HSIN WEI, Taking Chinese Artifacts out of Palace-style Museum Space in 21st Century (in English and in Chinese); JIAN-JUN GU, 從「運輸者」到「傳道者」—對國際交流背景下藝術博物館教育的討論 / From Carrier to Preacher: Discussion on Art Museums’ Education against the Background of International Communication; SHIN-CHIEH TZENG, 數位時代中的博物館教育新思維 / Some Reflections on Museum Education in the Digital Age.

Bibliotheca Shamanistica of The International Society For Shamanistic Research, Mihaly Hoppal (Ed.)

Vol. 14: Art and Shamanhood, ELVIRA EEVR DJALTCHINOVA-MALEC (ed.)

Vol. 14: Art and Shamanhood, ELVIRA EEVR DJALTCHINOVA-MALEC (ed.)

Spis treści /  Contens: UMBERTO SANSONI, The shamanic-ecstatic hypothesis for the Alpine rock art of Valcamonica; KENNETH LYMER, Sensuous Visions: Encountering the shamanistic rock art of the Bayan Jurek Mountains, Kazakhstan; INGA-MARIA MULK, Depictions in Sami rock art of the Mother Earth figure; ZAUR HASANOV, Argimpasa – Scythian goddess, patroness of shamans: a comparison of historical, archaeological, linguistic and ethnographic data; GIOVANNNI KEZICH,  The bear and the plough: Shamanism in the Neolithic; PI-CHEN LIU,  From shamanic rituals to theatre and cultural industry: The state, shamanism and gender among the Kavalan (Taiwan); EVA JANE NEUMANN FRIDMAN, Mongolian shamanism envisaged, embodied;  LIA ZOLA, Women shamans and their portrayal in the Olonkho Sakha epic poems; DAGMAR EIGNER,  The poetics of healing: Shamanic rituals in Central Nepal; DIANA RIBOLI, Inadvertent art. Icons, music and dance in Chepang (Nepal) and Semang-Negrito (Peninsular Malaysia) shamanism; HEE SOOK LEE-NIINIOJA, Artistic expressions of the visual language on Sami ritual drums; VESA MATTEO PILUDU, The ritual art and paraphernalia of the Nepalese jhankris and Tamang bombo; DENITA BENYSHEK, Artists as shamans: Historical review and recent theoretical model; BARBARA WILHELMI, Perspectives on the arts of Parbati; DANIEL A. KISTER, Shamanic artistry in a French Absurdist play; CARLA CORRADI MUSI, The shamanic works of Minsalim Timergazeev and other artists of the First International Woodcarving Festival of Uvat; JÜRGEN WERNER KREMER, Norval Morrisseau – Shaman-Artist; SUSAN MICHAELSON, The hand on the wall of the cave. Exploring connections between shamanism and the visual arts; GILAH YELIN HIRSCH, Artist as Shaman.

Akademiai Kiado, Polish Institute of World Art Studies & Tako Publishing House, Budapest – Warsaw – Torun 2014; HU ISSN 1218–988X; HU ISBN 978–963–567–057–4; PL ISBN 978-83-62737-36-9 (328 p.)

Młody plakat polski 2000–2010 / Young Polish poster 2000–2010, KATARZYNA KULPIŃSKA (ed.)

Młody plakat polski 2000–2010 / Young Polish poster 2000–2010, KATARZYNA KULPIŃSKA (ed.)

Spis treści / Contents: KATARZYNA KULPIŃSKA, Wprowadzenie / Introduction; LEX DREWINSKI, Ten years after; DAWID KORZEKWA, plakat – nośnik czy sposób myślenia? /  Poster – a Means of Conveying Ideas or a Way of Thinking?; RENE WAWRZKIEWICZ, Plakat polski – między skansenem a supermarketem / Polish Poster – Between Backwater and Supermarket; MICHAŁ WARDA, Plakat – peryferia, margines czy obraz zaniedbany współczesnej kultury wizualnej?; Poster – Fringe and Periphery or Neglected Image of Contemporary Visual Arts?; FLORIAN ZIELIŃSKI, Plakat polski 20002010 /  Polish Poster 2000–2010; NIKODEM PRĘGOWSKI, Miejsce „self edition” na arenie współczesnego plakatu polskiego /  The Position of „Self Edition” in Polish Contemporary Poster Arena; KRZYSZTOF TYCZKOWSKI, tyczkowski.art.pl/plakat; MARIUSZ KNOROWSKI, Teatr Jednego Znaku Mariana Nowińskiego /  Marian Nowiński’s „Teatr Jednego Znaku” [One Sign Theater]; JANUSZ ANTOS, Typograficzne plakaty Władysława Pluty dla Galerii Jednej Książki Biblioteki Głównej ASP w Krakowie /  Typographic  Posters by Władysław Pluta for „Galeria Jednej Książki” [Gallery of One Book] of Academy of Fine Arts’ Main Library in Krakow; BARBARA GÓRECKA, Poznań w plakatach Eugeniusza Skorwidera /  Poznan in Eugeniusz Skorwider’s Poster; MAGDALENA ZDRENKA-CIAŁKOWSKA, Sztuka w tandemie. Twórcze realizacje KreacjiPro / Art in Tandem. Artistic Creation of KreacjaPro;  

Wydawnictwo Adama Marszałka / Adam Marszałek Publishing House, Toruń 2012; ISBN 978-83-7780-277-9 (176 p.)

JOANNA RYDZKOWSKA [-KOZAK], Spuścizna kulturowa Ormian polskich. Iluminowane rękopisy z XVI – XVIII wieku w zbiorach polskich / Cultural heritage of the Polish Armenians. Illuminated manuscripts of the 16th-18th centuries in Polish collections

JOANNA RYDZKOWSKA [-KOZAK], Spuścizna kulturowa Ormian polskich. Iluminowane rękopisy z XVI – XVIII wieku w zbiorach polskich / Cultural heritage of the Polish Armenians. Illuminated manuscripts of the 16th-18th centuries in Polish collections

Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata / Polish Institute of World Art Studies,  Warszawa-Toruń 2012 (60 p.)

“古今波兰艺术和中波美术交流” (Poland-China: Art and Cultural Heritage) 马丁. 雅谷比, 陈淑君 (编者), MARCIN JACOBY & CHEN SHUJUN (eds.)

“古今波兰艺术和中波美术交流” (Poland-China: Art and Cultural Heritage) 马丁. 雅谷比, 陈淑君 (编者), MARCIN JACOBY & CHEN SHUJUN (eds.)

Spis treści / Contents:  一、欧洲背景下的波兰艺术; I. POLISH ART IN THE EUROPEAN CONTEXT: 罗伯特·昆克尔:中世纪波兰建筑概览 [ROBERT KUNKEL, An Outline of Medieval Architecture in Poland]; 马莱克·瓦尔查克:皮亚斯特王朝最后两位国王统治期间的克拉科夫艺术 [MAREK WALCZAK, Art in Krakow During the Reign of Two Last Kings of the Piast Dynasty (c. 1320–1370)]; 约瑟夫·格拉布斯基:波兰的文艺复兴艺术与文艺复兴艺术在波兰的发展 [JÓZEF GRABSKI,  The Polish Renaissance Art and the Art of the Renaissance in Poland]; 亚采克·特里茨基:欧洲背景下的近代(16–17世纪)格但斯克及王室普鲁士 的建筑、雕塑和绘画 [JACEK TYLICKI, European Context of Art in Gdansk and Royal Prussia in the 16th and 17th Century];  杰兹·马林诺夫斯基: 当东方遇见西方. 1575年至1763年波兰-立陶宛联邦时期 的肖像画 [JERZY MALINOWSKI, When the East Met the West: Portrait During the Period of the Polish-Lithuanian Commonwealth (1575–1763)]; 杨·奥斯特洛夫斯基:被遗忘的巴洛克领地——十八世纪前波兰东部领土的 艺术 [JAN OSTROWSKI, A Forgotten Baroque Borderland. 18th Century Art at the Former Eastern Territories of Poland]; 玛利亚·波普伦茨卡:历史主义和现代主义之间的波兰绘画 [MARIA POPRZECKA, Polish Paintings from Historicism to Modernism];  安德热依·施撤尔斯基:斯坦尼斯瓦夫·维特凯维奇和扎科帕内风格 [ANDRZEJ SZCZERSKI, Stanislaw Witkiewicz and the Styl of Zakopane]; 玛乌格热塔·盖伦:克拉科夫形式学派(1917–1923)—波兰先锋艺术的杰出 代表 [MAłGORZATA GERON, Krakow “Formists” Group (1917–1923) – a Genesis of Polish Avant-Garde Art]; 伊沃纳·鲁芭:1918-1939年波兰艺术在国外的宣传 [IWONA LUBA, Propaganda of Polish Art Abroad in 1918-1939]; 维罗妮卡·利谢夫斯卡:就保护标准论亚洲和欧洲文化遗产的保护 [WERONIKA LISZEWSKA, The Safeguarding of Asian and European Heritage in Regard to the Conservation Standards]; 二、中国艺术与波兰艺术之间的关系 II.ARTISTIC RELATIONS BETWEEN CHINA AND POLAND: 爱德华·卡伊丹斯基:科学和艺术之间:麦克·卜弥格绘画以及他的中国主题 作品 [EDWARD KAJDANSKI, Between Science and Art. Michal Boim’s Illustrations to His Works on China]; 达奴塔·扎思瓦夫斯卡:波兰的中国风 [DANUTA ZASŁAWSKA, Chinoiserie in Poland]; 伊莎贝拉·科帕尼亚:远离广州的地方——18世纪波兰共和国的中国流行风 [IZABELA KOPANIA, Far from Guangzhou. Chinese Vogue in 18th Century Poland and its Long Journey There]; 卡塔热娜·查波勒斯卡:华沙国家博物馆中的中国纺织品收藏 [KATARZYNA ZAPOLSKA, The Collection of Chinese Textiles in the National Museum in Warsaw]; 乌卡什·萨多夫斯基:哈尔滨——伪满洲国北部的文化中心 [ŁUKASZ M. SADOWSKI, Harbin. The Center of Civilization at the Northern Part of Manchukoku]; 卡塔热娜·库尔平斯卡:木版画,国际化的语言——20世纪二、三十年代中 国及波兰的先锋派 [KATARZYNA KULPINSKA, International Language of Woodcut Art – Chinese and Polish Avant-Garde in the 1920s and the 1930s]; 亚迪娜·则马奈克:文集《中国美学》介绍 [ADINA ZEMANEK, Estetyka chińska [Chinese Aesthetics – Anthology] (Krakow 2007) – Presentation of a book]; 三、波兰的现当代艺术 III. MODERN AND CONTEMPORARY ART IN POLAND:  彼 得·尤什凯维奇:乌托邦与表现理论——波兰五、六十年代的艺术批评 [PIOTR JUSZKIEWICZ, Utopias and Expressions. Polish Art Criticism of the 1950s and 1960s]; 兹别格涅夫·奥辛斯基:耶什·戈洛托夫斯基中国之行及其意义 [ZBIGNIEW OSINSKI, Jerzy Grotowski in China and the significance of this visit]; 托马斯· 格雷格莱维奇:中国元素为耶日·潘耐克版画艺术作品带来的灵感 [TOMASZ GRYGLEWICZ, Chinese Inspiration in Jerzy Panek’s Prints]; 安娜·马尔科夫斯卡:后斯大林冷战时期的克拉科夫现代主义——克拉科夫 小组 [ANNA MARKOWSKA, Modernism in Krakow after the Post-Stalin Thaw. The “Krakow Group”]; 玛利亚· 胡撒考夫斯卡:画得美妙,制作精巧,卖得价高 [MARIA HUSSAKOWSKA, Nice Painted, Perfect Done, Well Sold]; 玛乌戈热塔·扬科夫斯卡:不同的艺术与相似的艺术——新_____世纪中波两国艺 术中的共同点 [MAŁGORZATA JANKOWSKA, Alike but Different – Common Themes in Chinese and Polish Art in the New Millennium].

Shanghai Jinxiu Wenzhang,Shanghai 2012; ISBN  978-7-5452-0351-6  (272 p.)

Studio Ghibli. Miejsce filmu animowanego we japońskiej kulturze japońskiej / Studio Ghibli. Place of Animated Film in Japanese Culture, JOANNA ZAREMBA-PENK & MARCIN LISIECKI (eds.)

Studio Ghibli. Miejsce filmu animowanego we japońskiej kulturze japońskiej / Studio Ghibli. Place of Animated Film in Japanese Culture, JOANNA ZAREMBA-PENK & MARCIN LISIECKI (eds.)

Spis treściHistoria animacji japońskiej w zarysie [History of Japan animation in outline]; JERZY MALINOWSKI, Wizyta w Ghibli Museum / A visit to Ghibli Museum; YOSHIMASA MIZUO, Ukryta gwiazda Studia Ghibli: producent Toshio Suzuki [Studio Ghibli’s hidden star: Producer Toshio Suzuki; JOANNA ZAREMBA-PENK, „Nausicaä z Doliny Wiatru” Hayao Miyazakiego – manga i anime. Dwa arcydzieła / “Nausicaä from the Valley of the Wind” by Hayao Miyazaki – manga and anime, two masterpieces; ADRIANA WOSIŃSKA, Sen o cywilizacji. „Laputa: Podniebny zamek” Hayao Miyazakiegoi / “Laputa: Castle in the Sky” by Hayao Miyazaki – a dream of civilization; KRZYSZTOF STEFAŃSKI, Czy wypada płakać na „Grobowcu Świetlików”?  / It is appriopriate to weep while watching “Grave of the Fireflies”?; ELŻBIETA KOSTOWSKA-WATANABE, „Mój sąsiad Totoro” w Japonii utraconej / “My neighbor Totoro” in a lost Japan; KATARZYNA KULPIŃSKA,   „Podniebna poczta Kiki” Hayao Miyazakiego jako autorska koncepcja rite de passage / “Kiki’s Delivery Service” by Hayao Miyazaki as an original concept of rite de passage; RADOSŁAW SIEDLIŃSKI, Tożsamość i nostalgia. Wokół „Powrotu do marzeń” Isao Takahaty / Identity and nostalgia. Around “Only yesterday” by Isao Takahata; MARCIN LISIECKI, Między westernem a melodramatem. Postmodernistyczna wizja filmu Hayao Miyazakiego „Szkarłatny pilot” [ Between western and melodrama. Postmodern vision of Hayao Miyazaki’s film “Porco Roso”; MAREK BEDNARZ, MARCIN LISIECKI, Pamięć, świadomość i tożsamość społeczna bohatera filmowego. Refleksje na podstawie „Szum morza” Tomomiego Mochizukiego / Memory, consciousness and social identity of a film hero. Reflections over the film “Ocean Waves” by Tomomi Mochizuki; RADOSŁAW BOLAŁEK, Okruchy kultury japońskiej w „Szumie morza” Tomomi Mochizukiego / The remains of Japanese culture in “Ocean Waves” by Tomomi Mochizuki; MAGDALENA FURMANIK-KOWALSKA, Ikonografia jenotów, lisów i innych japońskich demonów w filmie „Szopy w natarciu. Pom Poko” / Iconography of raccoon dogs, foxes, and  Japanese demons in  “Heisei-era Raccoon War Pom Poko” by Isao Takahata; JOANNA ZAREMBA-PENK, O młodości, miłości i marzeniach w filmie Yoshifumiego Kondo „Szept serca” / Youth, love and dreams in the film  “Whisper of the Heart”; KATARZYNA PACZUSKA, “Księżniczka Mononoke” Hayao Miyazakiego jako opowieść o skutkach cywilizacji człowieka / Hayao Miyazaki's “Princess Mononoke” – a tale about the results of human civilization; JOANNA CHOŁAŚCIŃSKA, Poezja wpleciona w rytm codzienności. Refleksje na temat filmu Isao Takahaty „Rodzinka Yamadów” / Poetry woven into the rhythm of everyday life. Reflections on the Isao Takahata’s film “My Neighbor The Yamadas”; IWONA MERKLEJN, Alicja i Konfucjusz w krainie bogów. Bogactwo kulturowe współczesnej Japonii w filmie Hayao Miyazakiego „Spirited Away: W krainie bogów”/ Alice and Confucius in the Land of Gods. The cultural heritage of contemporary Japan in “Spirited Away” by Hayao Miyazaki; MILENA ŚLIWIŃSKA, Gramatyka anime. Schemat bajki według Władimira Proppa a anime. Na podstawie filmu “Narzeczona dla kota” / The anime’s grammar. An attempt to apply a folk-tale’s scheme by Vladimir Propp in the analysis of anime, based on “The Cat Returns”; ELŻBIETA KRUSZYŃSKA, W poszukiwaniu własnej tożsamości – „Ruchomy zamek Hauru”/ In the search for self-identity – “Howl’s Moving Castle”; MARCIN LISIECKI, Impotencja któla i magia w kulturze popularne. Analiza na podstawie “Opowieści z Ziemiomorza” Goro Miyazakiego / Impotence of the king and magic in popular culture. Analysis based on „Tales from Earthsea” by Goro MiyazakiMARCIN JAWORSKI, „Ponyo" Hayao Miyazakiego – „ja” w zwierciadle „Inności”/ Hayao Miyazaki’s “Ponyo” – the “Self” in the mirror of “Otherness”. 

Wydawnictwo Kirin / Kirin Publishing House, Toruń 2012; 978-83-62945-06-1 (368 p.)

Warsaw Indological Studies

Vol. III - Art, Myths and Visual Culture of South Asia, PIOTR BALCEROWICZ & JERZY MALINOWSKI (eds.)

Vol. III - Art, Myths and Visual Culture of South Asia, PIOTR BALCEROWICZ & JERZY MALINOWSKI (eds.)

Contents: – MYTH, PARABLE AND ART: BARBARA GRABOWSKA, Acts of Master Viśvakarman inBengali Poems; MONIKA ZIN,The Parable of ‘The Man in the Well’. Its Travels and its Pictorial Traditionsfrom Amaravati to Today; PIOTR BALCEROWICZ, The Body and the Cosmos in Jaina Mythology and Art; SILKE K. YASMIN FISCHER, The Spread of Buddhism from India to Sri Lanka. Its Visual Representation; – RITUAL, SEX AND POWER: ANNA ŚLĄCZKA, Temple Consecration Rituals in the Hindu Tradition of South andSouth-East Asia: A Study of the Textual and Archaeological Evidence; DAVID SMITH, Facial Expression inthe Erotic Art of Khajuraho. A Preliminary Investigation; VALDAS JASKUNAS, Building Visual Order inKashmir. Analysis of Architectural Structures as Described in the Visnu-dharmottara-purana– CULTURAL HERITAGE: SAMIR KUMAR MUKHERJEE, Terracotta Art in the Gangetic Valley under the Guptas; M. SINGH, R.S. TRAMBAKE, D.A. GUPTA, Chemical Conservation of Hînayâna Paintings of the 2nd BCE, CaveNo. 10, Ajanta; ASOKA DE ZOYSA, Reading Images and Interpreting the Context: Differentiating Between Iconography and Iconology According to Erwin Panofsky’s Three Phase Analysis.

Manohar Publishers & Distributors, New Delhi 2011; ISBN 978-81-7304-951-4 (320 p., XX color ills.)

JOSEPH SAUNDERS, Discours sur l’influence et utilité des arts imitatifs / O wpływie i użytku sztuk naśladowczych [1810], JERZY MALINOWSKI (ed.)

JOSEPH SAUNDERS, Discours sur l’influence et utilité des arts imitatifs / O wpływie i użytku sztuk naśladowczych [1810], JERZY MALINOWSKI (ed.)

Spis treści: Joseph Saunders, Discours sur l’influence et utilité des arts imitatifs / O wpływie I użytku sztuk naśladowczych; Inessa Swirida, Joseph Saunders; Jerzy Malinowski, L’Histoire de l’art dans l’ancient Université de Vilna et ses traditions / Historia Sztuki na dawnym Uniwersytecie Wileńskim i jej tradycje. 

Stowarzyszenie Sztuki Nowoczesnej / Society of Modern Art & Wydawnictwo Tako / Tako Publishing House, Toruń 2010; ISBN 978-83-924110-6-2 (80 s.)

WALDEMAR DELUGA, Panagiotafitika. Greckie ikony i grafiki cerkiewne / Panagiotafitika.Les icônes grecques et gravure orthodoxes

WALDEMAR DELUGA, Panagiotafitika. Greckie ikony i grafiki cerkiewne / Panagiotafitika.Les icônes grecques et gravure orthodoxes

Wydawnictwo / Publishing House Collegium Columbinum, Kraków 2008; ISBN 978-83-89973-97-9; (223 s., 90 il., 55 il. kol. / color iIls.)

WALDEMAR DELUGA, Grafika z kręgu Ławry Pieczarskiej i Akademii Mohylańskiej / La gravure du monastère de Lavra Pecherska et de Collège Mohyla

WALDEMAR DELUGA, Grafika z kręgu Ławry Pieczarskiej i Akademii Mohylańskiej / La gravure du monastère de Lavra Pecherska et de Collège Mohyla

Wydawnictwo / Publishing House Collegium Columbinum, Kraków 2003; ISBN 83-87553-58-1 (134 s., 69 il.)

JERZY MALINOWSKI, Malarstwo polskie XIX wieku [Polish painting of the 19th century]

JERZY MALINOWSKI, Malarstwo polskie XIX wieku [Polish painting of the 19th century]

Wydawnictwo DiG / DiG Publishing House, Warszawa 2003; ISBN 83-7181-290-6 (400 s.)

Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX wieku / Painting and Sculpture of Polish Jews in the 19th and 20th century

T. 2 JERZY MALINOWSKI, BARBARA BRUS-MALINOWSKA]: W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski / In the Ecole de Paris Circle. Jewish Painters from Poland,

T. 2 JERZY MALINOWSKI, BARBARA BRUS-MALINOWSKA]: W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski / In the Ecole de Paris Circle. Jewish Painters from Poland,

Wydawnictwo  DiG / DiG Publishing House, Warszawa 2007; ISBN 83-7181-394-5  (212 s., 297 il. kol. / color ills).

JERZY MALINOWSKI, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX wieku / Painting and Sculpture of Polish Jews in the 19th and 20th century

JERZY MALINOWSKI, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX wieku / Painting and Sculpture of Polish Jews in the 19th and 20th century

t. 1

Seria / Series: Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX wieku / Painting and Sculpture of Polish Jews in the 19th and 20th century

Wydawnictwo Naukowe PWN / PWN Publishing  House, Warszawa 2000; ISBN 83-01-13178-0; (434 s.) 

.

Sztuka polska

Sztuka XIX wieku (z uzupełnieniami o sztukę Śląska i Pomorza), JERZY MALINOWSKI (ed.)

Sztuka XIX wieku (z uzupełnieniami o sztukę Śląska i Pomorza), JERZY MALINOWSKI (ed.)

Spis treści: Jerzy Malinowski, Wstęp; Krzysztof Stefański, Architektura; Małgorzata Szafrańska, Ogrody i parki; Piotr Szubert, Rzeźba; Jerzy Malinowski, Malarstwo i rysunek; Wanda Maria Rudzińska, Grafika; Lech Lechowicz, Fotografia; Ewa Wieruch-Jankowska, Rzemiosło artystyczne; Jerzy Malinowski, Zakończenie.

Uzupełnienie - Śląsk i Pomorze Zachodnie: Krzysztof Stefański, Architektura na Śląsku i Pomorzu Zachodnim; Ewa Grochowska, Rzeźba na Śląsku i Pomorzu Zachodnim; Piotr Łukaszewicz, Malarstwo na Śląsku; Dariusz Kacprzak, Malarstwo i rzeźba na ziemiach Pomorza Zachodniego.

Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2021 ISBN 978-83-213-4836-0 (616 s.)

The art of the 19th century occupies an exceptional position in the history of Polish culture and its national consciousness. The political situation of a nation deprived of its own state was responsible for imparting this distinctive aspect. Fundamental civilising developments nevertheless took place in the territory of the former Commonwealth. Industry and communications flourished, modern cities developed, and the cultural landscape was transformed dramatically. An emerging mass culture had access to new techniques of visual transmission, such as lithographs printed in large editions, wood engraving and photography, thanks to which illustrated periodicals came into being. Institutions were established to promote intellectual and artistic life, including schools, museums, galleries and theatres. An art making reference to the Polish cultural tradition was created, with the aim of defending national identity, while at the same time associated with Europe-wide intellectual and artistic currents. From the 1840s Poles participated in European artistic life, particularly as large groups of Polish painters and other artists settled permanently in France, Italy and Bavaria. The success at the Paris Salon of paintings by Stattler and Rodakowski (Delacroix acknowledged the latter’s portrait of his mother as a masterpiece), and works by Matejko, Brandt, Siemiradzki and Czachórski at other international exhibitions, introduced Polish art to the awareness of a European audience.

Volume constitutes a comprehensive synthesis of Polish art in the 19th century. It encompasses architecture, painting and drawing, the graphic arts and photography, as well as the applied arts. In addition, it is supplemented by a survey of the art of Silesia and Western Pomerania.



WIĘCEJ =>        

ESTERA ŻEROMSKA, Japoński teatr nowoczesny Od kabuki do shinpa, czyli kłopoty z realizmem. Wybór i opracowanie ilustracji Beata Romanowicz i Estera Żeromska

ESTERA ŻEROMSKA, Japoński teatr nowoczesny Od kabuki do shinpa, czyli kłopoty z realizmem. Wybór i opracowanie ilustracji Beata Romanowicz i Estera Żeromska

Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, Warszawa-Toruń 2021 ISBN 978–83–956575–9-7 (334 ss.)

Publikacja dofinansowana z programu „Doskonała nauka – wsparcie monografii naukowych Ministra Edukacji i Nauki.


J. H. MÜNTZ, PODRÓŻE MALOWNICZE PRZEZ POLSKĘ 1780-1784

J. H. MÜNTZ, PODRÓŻE MALOWNICZE PRZEZ POLSKĘ 1780-1784

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA &   Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata,

Warszawa 2022 (ss. 838)

Seria  Instytutu POLONIKA  „Studia i Materiały”

ISBN 978-83-661172-58-6 ISBN 978-83-66758-14-8

Dr Elżbieta Budzińska, z Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata, wieloletnia badaczka spuścizny Müntza, opracowała katalog rysunków i opatrzyła tekst merytorycznymi komentarzami oraz napisała wstęp. Prof. dr hab. Jerzy Malinowski, prezes Instytutu, inicjator publikacji, autor przedmowy, czuwał nad całością prac jako redaktor naukowy. Związani z Instytutem redaktorzy: Grażyna Raj i Anna Brus oraz tłumacze: dr Natalia Mizerniuk-Rotkiewicz, Agnieszka Pospiszil oraz Zygmunt K. Cieszkowski wykonali prace redakcyjne i translatorskie, Tomasz Klejna zaś opracował graficznie książkę.

Przekład z oryginału francuskiego na język polski: dr Piotr Herbich i Henryka Martyniak

Redaktor serii i koordynator projektu: dr Karol Guttmejer (Instytut POLONIKA)